مدل و ساختار چاه فاضلاب و همچنین نوع ساخت آن در زمان بنایی و ساخت و ساز خانه، همچنین لوله کشی فاضلاب اهمیت بسیار زیادی دارد.
اما در این مقاله توضیحات بیشتری را در مورد اجزای چاه فاضلاب به شما میدهیم، تا با کارکرد هر یک از قسمت های آن آشنا شوید.

ساختار چاه فاضلاب از چه زمانی شکل گرفت؟

تاریخچه ساختن چاه های فاضلاب به زمانهای بسیار دور برمی گردد، زمانی که انسانها برای اولین بار روستاها و شهرها را تشکیل دادند که از همان اول به فکر این بودند که رسوبات و فضولات را در جایی دفن کنند که آلودگی آنها و همچنین بوی نامطبوع در محیط پخش نشود، کاری که هواکش چاه فاضلاب با توجه به مدرن تر شدن ساختار چاه فاضلاب امروزه انجام می دهد که در ادامه در مورد آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تغییر چاه های قدیمی به سیستم فاضلاب شهری یا همان مشکلاتی از قبیل آلودگی شهرها و همچنین مشکل زود پر شدن چاه، با این روش بسیار کاهش یافته است.
البته در بعضی از روستاهای قدیمی و یا بعضی از شهرهای کم جمعیت استفاده از چاه جذبی که یک چاه بسیار قدیمی و سنتی می باشد، رایج است.
برای اینکه با ساختار چاه جذبی بیشتر آشنا شوید، می توانید در سایت برچسب مقاله مربوط به آن را مطالعه نمایید و یا در صورت پر شدن چاه فاضلاب منزل خود و رفع گرفتگی لوله ها، می توانید جهت تخلیه و چاه بازکنی از خدمات شبانه روزی تکنسین های ماهر سایت برچسب در تمام نقاط تهران از جمله لوله بازکنی در غرب تهران بهره ببرید.

نگاهی کوتاه به ساختار چاه فاضلاب

ساختار چاه فاضلاب بیشتر حالتی استوانه‌ ای دارد و تا عمق ۸ متری در زمین حفر می‌شوند، تا مواد زائد و فضولات به درون آنها ریخته شود.
اجزای چاه فاضلاب عبارتند از:

  • میله چاه
  • انبار چاه
  • طوقه
  • گلدان
  • درپوش بتنی
  • هواکش چاه

انبار چاه: این قسمت آخرین بخش ساختار چاه فاضلاب را تشکیل می‌دهد که تمام مواد زائد و آب فاضلاب در این قسمت انباشته می شود و برای اینکه جذب آنها توسط زمین بهتر و بیشتر شود، سوراخ هایی که در زمین می شود و بسته به قدرت جذب زمین آب فاضلاب جذب شده و از زود پر شدن چاه جلوگیری می‌کند.
در زمان تمیز کردن میله چاه باید قسمت انبار چاه هم تراشیده و رسوب زدایی شود، تا دوباره قدرت جذب خود را به دست بیاورد.
همیشه هزینه تعمیر و رسوب زدایی خیلی کمتر از کندن چاه می باشد و بهتر است از یک مقنی چاه یا یک کارشناس در این زمینه مشورت بگیرید که ما به شما چاه بازکن های سایت barchasb را پیشنهاد می کنیم.

میله چاه: این قسمت حالتی استوانه‌ای دارد، با طول یا همان ارتفاع ۱۲ متر و دارای قطر ۸۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر می‌باشد. بسته به جنس زمین این میله نصب می‌شود تا به قسمت سنگهای رسی و ماسه ای زمین برسد.
میله چاه عمود بر زمین نصب می شود و تا زمانی که چاه کار میکند این قسمت حالت استوانه ای خود را حفظ میکند.

طوقه چاه: تقریباً دو متر پایین تر از سطح زمین یک برآمدگی یا لبه ایجاد می‌کنند که در این قسمت آجرچینی می‌کنند و بیشتر ملات استفاده شده در این قسمت از ماسه و آهک می باشد؛ زیرا مقاومت بالایی نسبت به شسته شدن دارند در این قسمت بیشتر با آب فاضلاب تماس دارد.

قسمت های ورودی ساختار چاه فاضلاب: برای اینکه میله چاه توسط آب باران یا آب و فاضلاب خراب نشود، یک شی گلدانی شکل درون ورودی آن قرار می‌دهند تا آب به صورت مستقیم وارد چاه شود و با طوقه چاه و میله چاه برخورد نداشته باشد، در این میان یک درپوش بتنی هم روی ورودی چاه یا همان قسمت گلدانی شکل قرار می دهند، برای اینکه چاه ریزش نکند و در محل‌های پر رفت و آمد این قسمت بتنی بسیار پرکاربرد می باشد و یکی از اجزای ورودی ساختار چاه فاضلاب به حساب می آید.

تهویه و هواکش فاضلاب: هواکش فاضلاب هوای درون چاه فاضلاب را تخلیه می کند، اگر هواکش فاضلاب وجود نداشته باشد دیرتر به پایین می روند و همین کار باعث زود پر شدن چاه فاضلاب می‌شود.
البته این نکته را مد نظر داشته باشید که برای هواکش فاضلاب از لوله ناودانی پشت بام استفاده نکنید؛ زیرا در صورت بارندگی عملکرد هواکش به شدت کاهش می یابد و یا در بعضی موارد مختل می شود.

نکات لازم در مورد نگهداری چاه فاضلاب

چاه فاضلاب در مجاورت هوا و یا رفت و آمدهای بسیار زیاد تجزیه می‌شود؛ پس بهتر است در مکانی که رفت و آمد کمتری دارد حفر بشود.

این نکته را به یاد داشته باشید که هیچ وقت روغن ها و چربی ها به داخل چاه فاضلاب راه نیابند؛ زیرا روی آب شناور می مانند و همین کار باعث زود پر شدن چاه فاضلاب می‌گردد.

در هنگام حفر چاه فاضلاب به مصالح ساختمانی به خصوص گچ و سیمان دقت کنید. ورود این مواد به چاه و رسیدن آن ها به انبار، باعث گرفتگی و بسته شدن چشمه های آب این قسمت از ساختار چاه فاضلاب خواهند شد.

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 1    میانگین: 5/5]